מהו טיפול בנזעי חשמל ואיך הוא קשור לשינה?

מהו טיפול בנזעי חשמל? לאילו מצבים הטיפול באמצעות נזעי חשמל מתאים? כיצד מבצעים את טיפול נזעי חשמל ECT? האם הטיפול נקודתי או מחייב סדרת מפגשים? האם הטיפול מסוכן? מה היתרונות והחסרונות של הטיפול? האם הטיפול יכול לסייע בבעיות שינה הנגרמות על רקע מצבים נפשיים מורכבים ולהביא לכדי שיפור איכות השינה? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

נזעי חשמל – ETC

בשנת 1938 פותחה שיטה טיפולית חדשה לצורך שיפור במצבם הנפשי של מטופלים, השיטה הומצאה על ידי שני חוקרים מאיטליה בשם צרלטי וביני. הטיפול התבסס על גרימת פרכוסים מוחיים באמצעות פולסים חשמליים המועברים דרך הקרקפת ישירות למוח האדם. לאורך השנים חלו שיפורים רבים בטיפול, וכיום טיפול בנזעי חשמל ECT נחשב לאחד מהטיפולים היעילים ביותר למצבים נפשיים שונים כמו הפרעות מצב רוח, דיכאון מז'ורי, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, אפיזודות מאניות חוזרות ומצבים אחרים.

 

נזעי חשמל

 

חשוב לציין כי טיפול נזעי חשמל מקובל כבר למעלה מ-60 שנים, ושיטת הטיפול הוכיחה את עצמה במצבים נפשיים מגוונים המטרה העיקרית של הטיפול היא להסדיר את השינויים הכימיים שחלו במוח האדם במהלך מחלה, מאחר שהשינוי הכימי גורם לשינוי בהרגשה הכללית ובדפוסי ההתנהגות של האדם.

כיום, טיפול ECT (Electroconvulsive Therapy) מתבצע בנוכחות פסיכיאטר מוסמך ומנוסה ורופא מרדים. הטיפול מבוצע תחת הרדמה כללית ולאחר מתן תרופות להרפיית השרירים על מנת למנוע מפרכוסים בשרירי הגוף. הטיפול מתבצע באמצעות מכשור רפואי חדשני ומתקדם המעביר זרם חשמלי מבוקר באמצעות אלקטרודות המוצמדות לקרקפת, כך המוח עובר פרכוס יזום לצורך שינוי זמני של הפעילות החשמלית המתקיימת בו.

 

באילו מצבים מטפלים באמצעות נזעי חשמל?

באופן כללי, טיפול נזעי חשמל מיועד למטופלים הסובלים מהתוויות פסיכיאטריות כגון: דיכאון, הפרעה דו קוטבית (מאניה דפרסיה), סכיזופרניה, ובנוסף לזאת הטיפול יעיל כשיטה להקלה על התסמינים הקליניים בקרב מטופלים קטטוניים ומטופלים המתמודדים עם קשיים פסיכו מוטוריים, לרבות תסמינים אובדניים, מאניים ופסיכוטיים. כדאי לדעת כי הטיפול בטוח לשימוש גם אצל ילדים, נשים בהריון וחולי לב, ואחוזי ההצלחה בשיטת זו גבוהים, כ-80%.

בדרך כלל, פסיכיאטר מנוסה המתמחה בשיטה זו יציע טיפול ECT למטופלים במצבים הבאים:

דיכאון קליני – הטיפול השכיח ביותר בשיטת ECT מיועד לחולים הסובלים מדיכאון קליני העמיד לטיפול תרופתי. כדאי לדעת כי במצב של דיכאון קליני רבים מהמטופלים אינם מגיבים לטיפול התרופתי, כ-50% מהמטופלים, ואם גם בטיפול השניוני התרופות אינן משפיעות, הפסיכיאטר יכול להמליץ על טיפול בנזעי חשמל.

דיכאון קליני הכולל מחשבות אובדניות – במצב זה הטיפול בנזעי חשמל יכול להציל את חייו של המטופל, לכן השיטה מומלצת במצבים של דיכאון קליני הכולל מחשבות אובדניות.

דיכאון הכולל תסמינים פסיכוטיים – במצב של דיכאון הכולל תסמינים פסיכוטיים, רבים מהמטופלים סובלים מתחושה של ייאוש קיצוני והם אינם מאמינים שיוכלו להבריא. אלו מאפיינים של דיכאון פסיכוטי, והטיפול בנזעי חשמל מסייע מאוד ומקל בצורה משמעותית על תסמיני הדיכאון.

הפרעה דו קוטבית – הטיפול יעיל מאוד במצב של הפרעה דו קוטבית, הפרעה נפוצה יחסית שכונתה בעבר מאניה דפרסיה. במקרים מסוימים הפסיכיאטר יציע טיפול בנזעי חשמל לפני הטיפול התרופתי.

מצבים קטטוניים כולל סכיזופרניה – הטיפול יעיל מאוד בתסמיני פסיכוזה חריפה, במיוחד בתקופה הראשונית של התפרצות המחלה, אך הטיפול פחות יעיל במקרה של סכיזופרניה כרונית, לכן נהוג להציע אותו לחולים שיש להם תסמינים פסיכוטיים חיוביים, קטטוניה או תסמינים הקשורים למצב הרוח.

 

על אילו דברים משפיעים נזעי חשמל?

טיפול בנזעי חשמל ECT נועד להסדיר את השינויים הכימיים שקרו במוחו של המטופל וגרמו לו לשינויים בהרגשה הכללית ובהתנהגותו. הטיפול יעיל ובטוח, ואחוזי ההצלחה גבוהים, כ-70% עד 90% הצלחה, ביחס לשיעור ההצלחה של טיפול תרופתי העומד על כ-50% עד 60%.

מאחר והטיפול יעיל במגוון מצבים נפשיים, הטיפול עצמו מקל בעיקר על התסמינים המאפיינים את המצב הנפשי, ובעקבות הטיפול לרוב ניתן להשיג שיפור באיכות השינה.

 

כיצד מתבצע טיפול בנזעי חשמל?

  • מתן הסברים מפורטים על שיטת הטיפול, יתרונות וחסרונות, הסבר כללי על תהליך הטיפול, תופעות לוואי אפשריות ועוד.
  • הסכמה של המטופל לעבור טיפול בנזעי חשמל.
  • הערכת מצב קוגניטיבי של המטופל.
  • בדיקות מקדימות.
  • צום במשך 6 שעות לפני הטיפול.
  • הלבשת האלקטרודות של המכשור הרפואי על הקרקפת, והצמדת אלקטרודות נוספות למעקב ולניטור מדדים כמו EEG, דופק ועוד.
  • גירוי חשמלי בצד אחד של הראש או בשני הצדדים.
  • התאוששות לאחר הטיפול תחת השגחה.

 

האם מדובר בטיפול נקודתי או שמדובר במספר מפגשים?

ברוב המקרים הפסיכיאטר קובע סדרת מפגשים לטיפול בנזעי חשמל, בדרך כלל הטיפול מחייב בין 12-6 מפגשים, אך במצבים מסוימים הטיפול יהיה ממושך יותר עד השגת התגובה הקלינית הרצויה.

בהתאם לצורך קובעים סדרת טיפולים נוספת לצורך תחזוקה, והטיפולים במצב זה מבוצעים בתדירות נמוכה יותר, החל מפעם בשבוע ועד פעם ב-8 שבועות.

 

האם הטיפול מסוכן?

חשוב להדגיש כי טיפול בנזעי חשמל אינו מסוכן לאדם והוא נעשה על ידי פסיכיאטר, רופא מרדים ואח מוסמך. שיטת הטיפול עברה שינוי משמעותי ביחס לשיטה הישנה שנעשתה ללא הרדמה ומתן תרופה להרפיית שרירים. כיום, הטיפול נעשה בהרדמה כללית קצרה יחסית ומתן תרופה להרפיית שרירים. הטיפול עשוי להשפיע על מצב הרוח, תיאבון, שינה עמוקה והרגשה כללית.

כמו כל טיפול רפואי, גם לטיפול ECT יש תופעות לוואי אפשריות אל מועטות ונדירות יחסית, ובהן:

  • תחושת בלבול או חוסר התמצאות לאחר הטיפול, לרוב התחושה חולפת מאליה לאחר התאוששות.
  • כאב משני בגלל החדרת העירוי.
  • כאב ראש, בדרך כלל עם בחילות.
  • הפרעות בזיכרון לטווח קצר ולתקופה מסוימת וקצרה לאחר הטיפול.
  • כאבי שרירים (נדיר יחסית).

 

לכמה זמן עובד טיפול בנזעי חשמל?

במקרים רבים מחליטים על טיפול נזעי חשמל כאשר המטופל אינו מגיב לטיפול התרופתי. הטיפול ניתן פעמיים עד 3 פעמים בשבוע וקובעים מראש סדרת מפגשים של 12-6 טיפולים. חשוב לזכור כי הטיפול עצמו נועד להקל ולהפחית את התסמינים של המצב הנפשי הבעייתי למספר חודשים, לכן לא פעם יש לבצע טיפולי תחזוקה אחת לשבוע או כמה שבועות, והטיפול עשוי להימשך תקופה ארוכה, בהתאם למאפייני המקרה.

כאשר הצוות הרפואי קובע כי המטופל הגיע לתגובה הקלינית הרצויה מפסיקים את הטיפול, ובהתאם לצורך ממשיכים בתחזוקה או בטיפול תרופתי.

 

שינויים ביולוגים במוח בעקבות טיפול בנזעי חשמל

כחודש חודשיים לאחר טיפול בנזעי חשמל ניתן להבחין בשינויים ביולוגיים במוח, לרבות עלייה בגלים האיטיים באזור שמעל הקורטקס הפרה פרונטלי. הטיפול משפיע בין היתר גם על המכניזם התאי באזורים המשפיעים על מצב הרוח והזיכרון. הטיפול משפיע על סף הפרכוס במוח ומעלה אותו. כדאי לדעת כי טיפול בנזעי חשמל משפיע על המוליכים העצביים במוח ועל מערכות השליחים השניוניים.

לסיכום, טיפול נזעי חשמל ECT הוא טיפול יעיל ומומלץ למצבים נפשיים שונים, הטיפול מתמקד בתסמינים של הבעיה ושיעור ההצלחה גבוה, כאשר הטיפול יכול גם לשפר את השינה אצל מטופלים הסובלים ממצבים נפשיים מורכבים הפוגעים באיכות השינה שלהם.

למידע

אולי יעניין אותך גם

קפנוגרף_800x457

קפנוגרף

מה זה מכשיר קפנוגרף? מי משתמש במכשיר זה? האם המכשיר מיועד רק עבור חולי ריאות? איך המכשיר עובד? אילו מדידות אפשר לבצע באמצעות המכשיר ולאיזה

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button