כאבי גב אחרי שינה

מדוע רבים מתלוננים על כאבי בוקר אחרי שינה, כלומר כאבי גב בבוקר המקשים על קימה מהמיטה. מהם הגורמים לתופעה הנפוצה של כאבי גב לאחר שינה ממושכת? איך ניתן להקל על הכאב? מתי כדאי לפנות לרופא מומחה? האם לתנוחת השינה יש השפעה על התופעה? מדוע כדאי לבצע תרגילים לשינה טובה ואיך הם מסייעים? המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי כמו מכשיר CPAP, הכינו כתבה על התלונה הנפוצה שמשפיעה על ישראלים רבים.

 

מדוע לפעמים יש כאבי גב אחרי שינה ממושכת?

אחת מהתלונות הנפוצות אצל רופאים היא כאבי גב אחרי שינה, ובמיוחד אחרי שינה ממושכת. כדאי לדעת כי כאבי גב בבוקר נובעים ממגוון גורמים, לכן חשוב לאבחן את שורש הבעיה על מנת להתאים את הטיפול הנכון והיעיל ביותר.

ראוי לציין כי כאבי גב יכולים להופיע גם בלילה, בזמן השינה, ולא מעט אנשים מתלוננים על כאבי גב בלילה. יחד עם זאת, הכאב יכול להופיע גם בבוקר, לאחר שינה ממושכת, והוא עשוי להשפיע על האדם לאורך שעות היום. בדרך כלל, בשעות הלילה הכאב יתגבר ויגרום לקשיי שינה, לסבל רב ולקשיי תפקוד בשעות היום.

 

כאבי גם אחרי שינה ממושכת

 

במקרים מסוימים הבעיה נגרמת בכלל תנוחות שינה לא נכונות ולקויות, מאחר ותנוחת שינה לקויה עלולה להפעיל לחץ ועומס רב על עמוד השדרה, וכך קמים בבוקר עם תחושת אי נוחות באזור הגב, ועלולים לחוות כאבים בדרגה כזו או אחרת. כמו כן, כאבי גב בבוקר לאחר השינה הממושכת יכולים להיגרם מסיבות נוספות כמו מזרן ישן שאינו מספק תמיכה נאותה לגוף, היגיינת שינה בעייתית, דלקות, בעיות רפואיות הקשורות לעמוד השדרה ומחלות חמורות הגורמות לכאבי גב ולאי נוחות כללית באזור הגב.

לעיתים, מתלוננים על כאבי גב חמורים לאחר שינה ממושכת בעקבות חוסר תנועה של מפרקי הגוף, ובמצבים אלו יש לבדוק האם המטופל סובל ממחלה שאחד מתסמיניה בא לידי ביטוי בכאבי גב כתוצאה מחוסר תנועה, לדוגמה דלקת פרקים, דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים שגרונית, אבנים בכליות וכד'.

 

מהם הגורמים לכאבי גב אחרי שינה?

כאמור, יש מגוון גורמים העלולים לגרום לתופעה השכיחה של כאבי גב אחרי שינה. הגורמים העיקריים לתופעה זו הינם:

תנוחות שינה לקויות – מומלץ לישון על הצד, שמאל או ימין, ולהימנע מתנוחת שינה על הגב או הבטן. תנוחת שינה נכונה משפרת את השינה ומונעת כאבי גב בבוקר או בלילה.

מזרן ישן שאינו מספק תמיכה טובה לגב ולגוף – מזרן לא תקין הוא אחד מהגורמים העיקריים להתפתחות כאבי גב במהלך השינה בלילה, לכן בהתאם לצורך כדאי לרכוש מזרן חדש ואיכותי המספק תמיכה אורתופדית לגוף, ולעיתים די בהחלפת המזרן כדי להעלים את כאבי הגב אחרי השינה.

היגיינת שינה לקויה – גורם מרכזי לכאבי גב בבוקר, כדאי להתייעץ עם רופא מומחה על מנת לשפר את היגיינת השינה וליהנות משינה איכותית ללא כאבי גב בבוקר.

פריצת דיסק או בלט דיסק – בעיות ומחלות כמו פריצת דיסק גורמות לכאבי גב משמעותיים, גם במהלך השינה בלילה. יש להתאים את הטיפול למחלה ממנה סובלים כדי להקל על תסמיני הכאב ולשפר את איכות השינה.

מחלת דיסק ניוונית – מחלות אלו גורמות לכאבי גב משמעותיים, גם לאחר השינה הרציפה בלילה, ויש לאבחן את הגורם למחלת הדיסק הניוונית ולקבל טיפול מותאם אישית.

עקמת – עקמת היא תופעה שכיחה יחסית והיא עלולה לגרום לכאבי גב משמעותיים בזמן השינה, והכאב עלול להמשיך גם בשעות היום.

דלקת פרקים – גורם מרכזי לכאבי גב בלילה ובבוקר, יש לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים.

דלקת חוליות מקשחת – אחד מהתסמינים של הדלקת הוא כאבי גב בבוקר. לאחר אבחון מקצועי ניתן להתאים טיפול מיטבי, בעזרתו מפחיתים את כאבי הגב לאחר שינה בלילה.

דלקת מפרקים שגרונית – הדלקת גורמת לכאבי גב, לכן חשוב להתאים טיפול נכון לבעיה.

אבנים בכליות – המחלה עלולה לגרום לכאבי גב משמעותיים בלילה ובבוקר.

היריון – נשים בהיריון מתלוננות על כאבי גב בגלל השינויים הפיזיים שחלו בגופן, וניתן להקל על כאבי הגב באמצעות טיפולים שונים.

עודף משקל – עודף משקל מהווה גורם מרכזי להתפתחות כאבי גב ומחלות רבות נוספות, כדאי להתייעץ עם דיאטנית ולשפר את התזונה, תוך שילוב פעילות גופנית ושיפור באורח החיים.

כאבי גב כתוצאה מאימון אינטנסיבי – לאחר אימון אינטנסיבי עלולים להרגיש כאבי גב, אם הם לא חולפים מעצמם חשוב לפנות לגורם מקצועי לצורך בירור והערכת מצב.

מכות ונפילות – לא פעם סובלים מכאבי גב בבוקר בגלל נפילה חמורה או מכה חזקה האזור הגב.

הרמת משקל כבד הגורמת לכאבי גב – אימון בחדר כושר או הרמת משא כבד מהווים גורם לכאבי גב קשים לאחר שינה ממושכת.

לחץ נפשי (סטרס) – לחץ נפשי משפיע על כלל מערכות הגוף ועלול להוביל לכאבי גב לאחר השינה בלילה.

 

באילו דרכים ניתן להקל על הכאב?

ברוב המקרים ניתן להקל על כאבי גב אחרי שינה באמצעות טיפול תרופתי ו/או פיזיותרפיה, אך יש להתאים את הטיפול הנכון והמתאים ביותר לפי דרגת החומרה של הכאב, לאחר אבחון מקצועי של הגורם או הגורמים שהובילו להתפתחות הכאב.

במקרים רבים, פונים לאורתופד או לרופא המשפחה לצורך בירור הכאב והתאמת הטיפול. בהתאם לגורמים לכאבי הגב אחרי שינה, האורתופד יפנה את המטופל לטיפולי פיזיותרפיה. המטרה בטיפול זה היא לחזק את שרירי הגב, להפחית את דרגת החומרה של הכאב, לשמר את גמישות עמוד השדרה ולשפר את התנועתיות של חוליות עמוד השדרה, ככל שאפשר.

בתוך כך, חשוב לזכור כי כאבי גב לאחר שינה ממושכת הם אינם התסמין היחיד עליו מתלונן המטופל, לכן בעת האבחון מתייחסים לכל התסמינים מהם המטופל סובל. כך לדוגמה, אם מגלים באבחון המקצועי כי המטופל סובל מדלקת חוליות מקשחת, התסמינים של המחלה משפיעים במגוון דרכים על האדם, מאחר שהדלקת החמורה משפיעה על מגוון מערכות בגוף האדם, מעבר לתסמינים המשפיעים על עמוד השדרה וכאבי הגב.

 

באיזה שלב כדאי לפנות לגורם מקצועי?

כאשר סובלים מכאבי גב חמורים לאחר שינה קצרה או ממושכת, וכל העוד הכאב אינו חולף מעצמו והוא משפיע על איכות השינה והתפקוד בשעות היום, מומלץ לפנות לרופא המשפחה או לאורתופד לצורך בירור והערכת מצב.

 

האם יש חשיבות כה רבה לתנוחת השינה?

לתנוחת השינה בלילה יש השפעה משמעותית על התופעה של כאבי גב בבוקר, לאחר שינה קצרה או ממושכת. יש תנוחות שינה שאינן מומלצות לאדם, למשל שינה על הבטן שמפעילה לחץ וגורמת לעומס באזור הצוואר ועמוד השדרה. גם שינה על הגב עשויה להוביל לכאבי גב ולנוקשות כללית באזור הגב, על כן התנוחה המומלצת ביותר לשינה בלילה היא על הצד, ואפשר להוסיף כרית בין הברכיים כדי לספק תמיכה טובה יותר לעמוד השדרה ולהבטיח יישור תקין שלו.

כאשר מקפידים על תנוחת שינה תקינה ונכונה ניתן להימנע מכאבי גב בבוקר ובלילה, וכך קמים בבוקר עם תחושת רעננות וללא כאבים הפוגעים באיכות החיים וביכולות התפקוד בשעות היום.

 

האם תרגילי שינה יכולים לעזור?

אם סובלים מכאבי גב חמורים לאחר שינה מומלץ לשלב פעילות גופנית קבועה, כדי לחזק את שרירי הגב, לשפר תנועתיות של המפרקים וליהנות מגמישות טובה יותר של עמוד השדרה והגב. ניתן לשלב פעילות גופנית כמו פילטיס ויוגה, אך כדאי להכיר תרגילים לשינה טובה, וניתן להתייעץ עם אורתופד או פיזיותרפיסט בנושא זה.

למידע נוסף ולהזמנת מכשיר CPAP או מכשור רפואי אחר לסיוע נשימתי – אנא צרו קשר עוד היום עם חברת היי מדיקל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

קפנוגרף_800x457

קפנוגרף

מה זה מכשיר קפנוגרף? מי משתמש במכשיר זה? האם המכשיר מיועד רק עבור חולי ריאות? איך המכשיר עובד? אילו מדידות אפשר לבצע באמצעות המכשיר ולאיזה

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button