נחיצותה של פיזיותרפיה נשימתית

מהי פיזיותרפיה נשימתית? מהן הסיבות לתרגל פיזיותרפיה נשימתית? כיצד הפיזיותרפיה הנשימתית מסייעת לחולי ריאות? מדוע היא נחוצה לאחר ניתוח? מה אפשר לעשות כדי לשפר קוצר נשימה? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

מהי פיזיותרפיה נשימתית?

חולים במחלות ריאה ומאושפזים לאחר ניתוח חזה או בטן מכירים היטב את הפיזיותרפיה הנשימתית. זהו תחום טיפולי חשוב ומרכזי שנועד לשיפור תפקודי מערכת הנשימה בקרב חולים במחלות ריאה כמו מחלת ריאה חסימתית – COPD, קורונה, אסתמה, סיסטיק פיברוזיס – CF וכד'. בנוסף, הטיפול נועד למאושפזים בבתי החולים שעברו ניתוח באזור הבטן או החזה, לרבות מושתלי ריאה.

באופן כללי, פיזיותרפיה נשימתית כוללת תרגילים שונים לצורך טיפול ומניעה של בעיות כרוניות ו/או אקוטיות הקשורות לתהליך הנשימה, והיא מיועדת לסייע למטופלים לנשום היטב ולשפר את הנשימה, כלומר הכנסת והוצאת אוויר מהריאות. התרגילים מסייעים לתפקוד תקין של מערכת הנשימה, להגמשת וחיזוק שרירי הריאות והשרירים הבין צלעיים, לשיפור הנשימה הסרעפתית העמוקה ועוד. ההגדרה הרפואית של פיזיותרפיה נשימתית היא אוסף טיפולים שמטרתם לשפר ולהקל על הנשימה, לחזק את שרירי מערכת הנשימה, לסייע בהתפשטות הריאות ולפנות ביעילות את ההפרשות של מערכת הנשימה.

באמצעות הפיזיותרפיה הנשימתית ניתן לסייע למטופלים הסובלים בין היתר מבעיות רפואיות וממחלות כגון:

  • מחלות זיהומיות קשות בדרכי הנשימה.
    • מחלות ריאה חסימתיות וכרוניות כמו נפחת הריאות, ברונכיטיס כרוני וכו'.
    • מחלות נוירולוגיות הגורמות לחולשה של שרירי מערכת הנשימה.
    • שברים וחבלות בצלעות.
    • מטופלים הזקוקים לשיקום לאחר ניתוח בטן או ניתוח חזה.
    • מטופלים הסובלים מליקוי מבני בבית החזה.
    • שיקום לאחר אירוע מוחי.

פיזאוטרפיה נשימתית

 

מה הסיבות לצורך בפיזיותרפיה נשימתית?

חולים במחלות ריאה חמורות וקשות כמו COPD (נפחת), CF וכו', כמו גם מאושפזים שעברו ניתוחים מורכבים כגון השתלת ריאה או ניתוחי בטון או חזה, מתקשים לנשום היטב בגלל הצטברות ליחה, קוצר נשימה גם במנוחה, קושי להשתעל על מנת להוציא את הליחה הסמיכה שנצמדת לדפנות הריאות והם עלולים לסבול ממגוון סיבוכים נשימתיים נוספים. כמו כן, תרגילי הפיזיותרפיה נועדו לחזק את הריאות לפני ניתוח מורכב.

בתוך כך, חשוב לבצע פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח מהסיבות הבאות:

  • דלקת ריאות המתפתחת לאחר הניתוח שעלולה לסכן מאושפזים לאחר ניתוח.
  • הצטברות הפרשות כמו כיח בריאות העלולה לגרום לזיהום חיידקי.
  • קשיי נשימה בגלל קיטון בנפח האוויר אותו שואפים לריאות. הבעיה עלולה לגרום לירידה משמעותית בריווי החמצן בדם (סטורציה).
  • תופעת תמט ריאה הגורמת לקריסה של חלק מהריאה ולמניעת כניסה האוויר בכמות מספקת לריאה.
  • שיקום הריאה לאחר ניתוח.

ראוי לציין כי פיזיותרפיה נשימתית כוללת מגוון רחב של טכניקות, תנוחות ותרגילים לצורך ניקוז דרכי הנשימה, כולל פינוי ליחה צמיגה ומיותרת. בעזרת התרגילים ניתן לנקות את הריאות ולהקל על הנשימה החשובה לבריאות האדם, מאחר שהליחה הצמיגה מונעת מכניסת אויר לריאות והיא מעלה את הסיכון לזיהום חיידקי ולהתפתחות של דלקת ריאות, לקוצר נשימה ועוד. אם החולה סובל מסיבוכים נשימתיים הריאות שלו חסומות ויש להעניק לו טיפול תרופתי נגד זיהומם חיידקי, אך במצב שבו הריאות חסומות בגלל הליחה, הטיפול התרופתי פחות יעיל.

 

כיצד הפיזיותרפיה הנשימתית מסייעת לחולי ריאות?

ברוב המקרים פיזיותרפיה נשימתית נחוצה עבור אנשים הסובלים ממצבים שכיחים כמו מחלת ריאה חסימתית וכרונית (COPD), חולים בסיסטיק פיברוזיס, חולי אסתמה, מטופלים הסובלים מחבלות ומשברים בצלעות ועוד. במסגרת טיפולי פיזיותרפיה נשימתית מתרגלים תרגילי נשימה, משפרים את הגמישות וטווח התנועה של בית החזה, מחזקים את שרירי הנשימה ועוסקים בפעילות אירובית. התרגול מסייע למטופלים ומאפשר תפקוד יעיל של מערכת הנשימה.

 

תרגילי הפיזיותרפיה הנשימתית

בטיפולי פיזיותרפיה נשימתית לומדים ומתרגלים טכניקות מיוחדות שמטרתן להרחיב את חלל הריאות, לאוורר את הריאות, לחזק את שרירי הנשימה ולמנוע הצטברות של הפרשות בדרכי הנשימה ובריאות. מטרת הטיפול היא לשפר את חמצון המערכות החיוניות כמו לב ומוח ולאוורר היטב את הריאות. ראוי לציין כי חולים רבים במחלות ריאה חסימתיות ובמחלות אחרות בדרכי הנשימה סובלים מהצטברות של הפרשות, ההפרשות עלולות להפוך למצע מצוין להתפתחות מושבות חיידקים ומכאן הדרך קצרה לזיהומים ולמחלות קשות ומסוכנות לאדם.

על ידי תרגילי פיזיותרפיה נשימתית משיגים מעבר חופשי של האוויר ומונעים מחלקים מרוחקים וקטנים בריאות להזדהם ולהיסגר. חשוב לזכור כי ישנם חלקים בריאות האדם שאינם בשימוש במהלך נשימה רגילה וללא מאמץ, ואנשים בריאים הנושמים לפחות 4-3 נשימות עמוקות כל שעה מאווררים היטב את הריאות שלהם, לעיתים באמצעות שיעול, לעומת חולים במצב שברירי יחסית שממעטים בנשימות עמוקות לכן הם חשופים למחלות קשות כמו דלקת ריאות וזיהומים.

תרגילי פיזיותרפיה נשימתית מיועדים לשיפור הנשימה ומסייעים במניעת זיהומים ומחלות. התרגילים מומלצים למטופלים שעקב מצבם הבריאותי או עקב חולשה מרבים לשהות בבית, בעיקר בישיבה או בשכיבה, כמעט ללא פעילות גופנית. ניתן לשלב תרגילי פיזיותרפיה נשימתית כחלק מתהליך השיקום לשיפור ניידות והליכה.

בטיפולי פיזיותרפיה נשימתית תרגילים מבוססים על טכניקות שונות, ויש תרגילים פסיביים ואקטיביים, כאשר המטופל לומד שיטות וטכניקות שונות שעליו ליישם גם בבית. כמו כן, מתרגלים נשימות המבוססות על טכניקות שונות, במנחי שכיבה שונים כדי לשחרר ליחה מהריאות על ידי שיעול, ומבצעים תרגילים ידיים ורגליים לצורך גמישות אזור החזה ושחרור חסימות הקיימות בתוך הריאה, ולרוב משלבים גם ספורט אירובי כמו עלייה במדרגות, שחייה, הליכה מהירה, רכיבה על אופניים ועוד.

 

מה אפשר לעשות כדי לשפר קוצר נשימה?

התופעה של קוצר נשימה נפוצה מאוד, במיוחד בקרב חולים הסובלים ממחלת ריאה חסימתית. בעזרת פיזיותרפיה נשימתית ניתן להקל על החולה ולסייע לו לנצל נכון ובאופן מרבי את כמות החמצן הנכנסת לריאות כדי להפיק מקסימום אנרגיה ולהימנע ממצבים של קשיי נשימה וקוצר נשימה. התרגול מסייע למטופלים הסובלים מקוצר נשימה לשפר את הנשימה ולהוציא מהריאות כיח וליחה.

 

פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח

כפי שציינו, פיזיותרפיה נשימתית לאחר ניתוח נועדה למנוע התפתחות דלקת ריאות אחרי הניתוח, להקל על הפרשת כיח שהצטבר בריאות המטופל, למנוע זיהום חיידקי, לשפר סטורציה ולמנוע תופעות כמו תמט ריאה.

השוני בין טיפולי פיזיותרפיה נשימתית לטיפולי פיזיותרפיה מסוגים אחרים

ההבדל העיקרי בין פיזיותרפיה נשימתית לבין פיזיותרפיה לורטיגו או לבעיה מסוג אחר הוא שהתרגילים של הפיזיותרפיה הנשימתית מיועדים לשיפור הנשימה ולמניעת זיהומים והצטברות של הפרשות. פיזיותרפיה נשימתית מתאימה גם למטופלים הזקוקים לסיוע קבוע של מכשיר בשם cpap, למשל חולי COPD – זהו טיפול משלים המשפר את איכות חייו של המטופל ומונע סיבוכים רפואיים.

כאמור, יש מגוון טכניקות בתחום הפיזיותרפיה הנשימתית, ניתן ללמוד את התרגילים השונים ולבצע אותם גם בבית כחלק בלתי נפרד מהשיקום או מהטיפול המומלץ. הפיזיותרפיסט מתאים את התרגילים לבעיה ממנה המטופל סובל ובהתאמה מושלמת למצבו הרפואי ולתסמינים עליהם הוא מתלונן, ולאחר תרגול במכון אפשר לתרגל גם בבית את התרגילים המומלצים.

הכתבה באדיבות היי מדיקל – החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי ולבעיות שינה, כמו מכשירי CPAP, BPAP, מחוללי חמצן ועוד.

המידע בכתבה זו הינו כללי בלבד ואינו מהווה תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. למידע נוסף, לייעוץ מקצועי ולהתאמת טיפול רפואי יש לפנות לרופא!

למידע

אולי יעניין אותך גם

קפנוגרף_800x457

קפנוגרף

מה זה מכשיר קפנוגרף? מי משתמש במכשיר זה? האם המכשיר מיועד רק עבור חולי ריאות? איך המכשיר עובד? אילו מדידות אפשר לבצע באמצעות המכשיר ולאיזה

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button