דלקת שקדים וההשפעה שלה על איכות השינה

מהי דלקת שקדים? מה ההבדל בין דלקת בשקדים לבין שקדים נפוחים? מה התסמינים של דלקות שקדים? מהם הגורמים לדלקת שקדים? כיצד ניתן לטפל בדלקת בשקד? איך דלקת בשקד משפיעה על איכות השינה בלילה? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא.

 

מהי דלקת שקדים?

השקדים הם בפועל צבר של רקמה לימפתית, כמו בלוטת לימפה, והם ממוקמים בשני צידי הגרון. דלקת שקדים, באנגלית Tonsillitis, היא דלקת בשקדי הלוע הנגרמת על ידי זיהום ויראלי או זיהום חיידקי, היא מדבקת מאוד ועוברת בין אנשים דרך האוויר באמצעות רוק וטיפות רסס התפזרות בעקבות שיעול או התעטשות.

כדאי לדעת כי דלקת שקדים היא סוג של דלקת גרון, והרוב המכריע של דלקות שקדים הן ויראליות. הדלקת מאופיינת בתסמינים כמו כאבי גרון, שקדים נפוחים וקשיי בליעה, ולעיתים התסמינים כוללים גם חום. בעקבות הדלקת ניתן להבחין באודם ונפיחות בשקדים ולעיתים מופיעות גם נקודות לבנות או פסים לבנים על השקדים.

ברוב המקרים דלקות שקדים חולפות מאליהן, לכן אין צורך בטיפול רפואי כזה או אחר. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם יש דלקות שקדים חוזרות, וכאשר מאבחנים דלקת שקדים כרונית הרופא יכול להמליץ על ניתוח להסרת שקדים מוגדלים.

חשוב לציין כי בעבר היה נפוץ יותר להציע ניתוח להסרת שקדים, בעיקר אצל ילדים. כיום המגמה היא להימנע מהניתוח ולא ממהרים להסיר את השקדים גם אצל ילדים שסובלים מדלקות שקדים חוזרות בגלל זיהומים חוזרים מאחר שמצבם בדרך כלל משתפר עם הזמן. אם באבחון מגלים כי יש דלקת שקדים חריפה, והמטופל סובל מדלקות חוזרות הגורמות לשקדים המוגדלים לחסום את מעבר האוויר בדרכי הנשימה ולהביא להפסקות נשימה בשינה (דום נשימה בשינה) – במצב זה הרופא ימליץ על ניתוח להסרת השקדים בהליך הנקרא טונסילקטומי.

כמו כן, כדאי לדעת כי דלקת שקדים נפוצה בעיקר בטווח הגילים 5 – 15, אך המחלה שכיחה בכל גיל. מרגע ההידבקות ועד הופעת הסימפטומים בדרך כלל יחלפו 2 – 4 ימים.

 

יש שני סוגים של דלקת שקדים:

דלקת נגיפית

התסמינים של דלקת ממקור נגיפי הם כאבי גרון, קשיי בליעה ולפעמים סובלים גם מחום גבוה, נזלת, שיעול, צרידות ודלקת בעיניים.

דלקת חיידקית

דלקת שקדים חיידקית נגרמת מחיידק הסטרפטוקוקוס, ולרוב סובלים מחום גבוה, מבלוטות לימפה נפוחות, כאבי בטן ולפעמים סובלים גם מהקאות וכאבי ראש.

 

במה היא שונה משקדים נפוחים?

בעולם הרפואה מבדילים בין דלקת שקדים המכונה טונסיליטיס לבין שקדים נפוחים כיוון שדלקת בשקד היא סוג מסוים של דלקת הלוע, והיא מאופיינת בכאבי גרון, שקדים מוגדלים ונפוחים, קשיי בליעה וחום.

לכן, יש הבדל בין דלקת שקדים חיידקית או ויראלית לבין דלקת לוע מסוג פרינגיטיס או דלקת גרון מסוג לרינגיטיס, וההבדל העיקרי הוא בתסמינים ובגורמים להתפתחות המחלה. דלקת הלוע מאופיינת בסימפטומים כמו כאבי גרון, שקדים גדולים ונפוחים וקשיי בליעה, בעוד דלקת שקדים מוגדרת כסוג מסוים של דלקת הלוע, והיא מתפתחת בדרך כלל בגלל נגיפים שונים או בגלל חיידקים מסוג A ובהם חיידקי הסטרפטוקוק.

 

מהם התסמינים לדלקת שקדים?

יש מגוון רחב של תסמינים לדלקת שקדים, התסמינים הנפוצים ביותר הינם:

  • כאב גרון. התסמין הנפוץ ביותר שמאפיין דלקת בשקדים הוא כאב גרון, והכאב מציק ומפריע לפעילות השגרתית בחיי היומיום.
  • אודם ונפיחות בשקדים, כאשר הנפיחות יכולה להיות בצד אחד או בשני השקדים, ובמקרים של דלקת שקדים חריפה השקדים עשויים "לנשק" זה את זה.
  • כאבים בזמן בליעה. לעיתים הכאב מחמיר בזמן בליעה לכן יש ילדים קטנים המתקשים לאכול כאשר יש להם דלקת בשקד.
  • חום גבוה.
  • כאבי ראש.
  • עייפות כללית.
  • צמרמורות.
  • סימני פסים לבנים או נקודות לבנות על שקדים נפוחים.
  • קשיי שינה.
  • כאבי אוזניים.
  • כאבי צוואר.
  • אובדן תיאבון.

בנוסף לזאת, דלקת בשקדים יכולה לגרום לסימפטומים הנחשבים לפחות נפוצים כגון: בחילות, תשישות ותחושה של חולי כללי, כאבי בטן והקאות, שינוי בקול, ריח לא נעים מהפה, קושי לפתוח את הפה (טריזמוס) ובמקרים חריגים עלולים לפתח חרדה ופחד מחנק.

 

הגורמים לדלקות שקדים

ברוב המקרים דלקת שקדים נגרמת בגלל זיהום נגיפי, אך יש גם מקרים שהדלקת מתפתחת בעקבות זיהום חיידקי. הנגיפים שגורמים להתפתחות הדלקת בשקדים גורמים בדרך כלל לבעיות ולמחלות נוספות בדרכי הנשימה.

הנגיפים המוכרים שגורמים לדלקות שקדים הם נגיף האינפלואנזה (שפעת), נגיף מסוג פאפראינפלואנזה שגורם לדלקת גרון לרינגיטיס (בית הקול) או לדלקת קרום, נגיף הרינו, נגיף אנטרו ונגיף האדנו. במקרים חריגים ונדירים הדלקת בשקדים עשויה להיגרם בגלל נוכחות של נגיף אפשטיין באר, נגיף הגורם לקדחת הבלוטות, כלומר מחלת הנשיקה. אם מאבחנים כי הדלקת בשקדים נגרמה ממחלת הנשיקה לרוב מגלים תסמינים נוספים של המחלה כמו בלוטות לימפה נפוחות בכל הגוף, טחול מוגדל ועוד.

כפי שציינו, דלקות שקדים נחשבות למדבקות מאוד והן עוברות מאדם לאדם באמצעות הרוק וטיפות רסס המתפזרות בזמן שיעול או התעטשות. פרק הזמן להתפרצות הדלקת מרגע ההידבקות הוא לרוב יומיים עד ארבעה ימים.

 

טיפול בדלקת שקדים

האבחון של דלקת שקדים נעשה על סמך התלונות של החולה ותוצאות הבדיקה הגופנית במרפאה על ידי רופא. בזמן האבחון הרופא מתייחס לתסמינים כמו שיעול, נזלת, כאבי ראש וסימפטומים נוספים העשויים להעיד על זיהום ויראלי. בנוסף בודקים האם יש תפליט נקודתי (פסים או סימנים לבנים על השקדים) כדי לאבחן זיהום חיידקי. האמצעים לאבחון הדלקת בשקד הם:

  • משטח גרון.
  • ספירת דם.
  • משטח מהיר לאבחון סטרפטוקוק.
  • נוגדנים בדם לאיתור נוכחות של סטרפטוקוקים.

הטיפול מותאם לתוצאות האבחון ויכול לכלול את השיטות הבאות:

  • אם מאבחנים דלקת ויראלית הטיפול יהיה תומך בלבד, והטיפול כולל שתייה מרובה, מנוחה, משככי כאבים וכדי להקל על כאבי הגרון אפשר ליטול לכסניות מציצה או להשתמש בתרסיסים שונים, וניתן גם לגרגר תכשיר חיטוי או תמיסת מלח ביתית.
  • אם הדלקת בשקדים נגרמה על ידי זיהום GABHS הרופא ימליץ ליטול אנטיביוטיקה לתקופה של 10 ימים, לרוב אנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין. אם החולה מתקשה לבלוע באופן משמעותי והטיפול הנדרש כולל אנטיביוטיקה יש לתת את התרופה במסגרת אשפוז ומתן נוזלים דרך הווריד.
  • במקרה של דלקת שקדים כרונית ובמצבים של דלקות שקדים חוזרות כאשר השקדים המוגדלים מפריעים למעבר אוויר תקין, הרופא ימליץ על ניתוח להסרת שקדים.

 

איך תשפיע דלקת שקדים על השינה שלך?

אחד מהתסמינים המוכרים של דלקת שקדים נגיפית או חיידקית הוא קשיי שינה. הדלקת גורמת לשקדים מוגדלים ולחסימה של מעבר האוויר בדרכי הנשימה העליונות, לכן רבים מתקשים לישון טוב בלילה, וללא שינה איכותית ומספקת עלולים לסבול מתחלואה גבוהה וקיים סיכון גבוה יחסית להתפתחות תסמונת דום נשימה בשינה, גם אצל ילדים.

לכן, אם הדלקת משפיעה על איכות השינה חשוב לעבור בדיקת שינה במכון או בדיקה ביתית כדי לבדוק האם סובלים מדום נשימה בשינה, ואם כן הטיפול המתאים הוא שינה עם מכשיר CPAP, כלומר ישנים עם מסכת CPAP על הפנים והמכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי קבוע כדי לשמור על מעברי האוויר פתוחים וכל ישנים היטב בלילה.

למידע נוסף ולהזמנת מכשיר CPAP לסיוע נשימתי בלילה – התקשרו עכשיו לחברת היי מדיקל או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button