התמוטטות עצבים – מהי ואיך היא קשורה לשינה?

מהי התמוטטות עצבים? מהם הגורמים העיקריים להתמוטטות עצבים? האם יש תסמינים להתמוטטות עצבים? האם יש סימנים מקדימים לתופעה? מה הסיכוי לעבור התמוטטות נפשית / עצבים? איך מטפלים בבעיה? מתי מומלץ לפנות לגורם מקצועי? איך התמוטטות עצבים משפיעה על איכות השינה? צוות המומחים של חברת Hmedical (היי מדיקל) הכין מדריך בנושא.  

 

מהי התמוטטות עצבים?

הביטוי התמוטטות עצבים הוא מושג עממי המתאר מגוון רחב של מצבים הבאים לידי ביטוי בהופעה של תסמינים קשים ומורכבים בתחום הנפש, הרגש והמחשבה. בדרך כלל, סובלים מהתמוטטות עצבים באופן פתאומי והאדם שסובל מהבעיה חווה קריסה נפשית ופגיעה משמעותית ביכולות התפקוד שלו, בין היתר בהיבט התעסוקתי והבין אישי. כדאי לדעת כי התמוטטות עצבים או התמוטטות נפשית אינן מוגדרות כהפרעה נפשית מובחנת מאחר שזהו מצב של משבר נפשי זמני וחולף, ומצב זה עשוי להימשך מספר שעות ועד מספר שבועות או חודשים.

 

התמוטטות עצבים

 

כדאי לדעת כי אנשים רבים חווים התמוטטות נפשית (עצבים) בשלב מסוים בחייהם, לעיתים כתוצאה ממצבים נורמטיביים כמו מוות של אדם קרוב, אבל, מחלה קשה, שינויים רגשיים בגלל גיל, ולעיתים הם חווים את התופעה בגלל מצבים לא נורמטיביים כמו קושי להסתגל למציאות חיים חדשה, לחץ נפשי אקוטי כתוצאה לאירועים שונים בחיים, תגובה פסיכוטית לאירוע משמעותי בחיים כמו פרידה, גיוס לצבא וכו'.

 

מהם הגורמים להתמוטטות עצבים?

להתמוטטות עצבים יש גורמים שונים, נורמטיביים ולא נורמטיביים. ההתמוטטות מעידה על מצוקה נפשית קשה ואקווטית הנגרמת לרוב בפתאומיות, והאדם שחווה את התופעה מרגיש כי נגמרו לו הכוחות והמשאבים הפיזיים והנפשיים על מנת להתמודד עם הסיטואציה ומציאות חייו, לכן הוא עלול להרגיש שהוא קורס תחת העומס והלחץ.

בדרך כלל ההתמוטטות מתעוררת כתוצאה מהתמודדות לא פשוטה עם מצבי חיים מורכבים ומלחיצים. אלו מצבים המאתגרים את יכולות ההתמודדות של האדם בתקופה מסוימת בחייו כגון:

  • תגובה לגירושין.
  • תגובה לפיטורין ממקום העבודה או סגירת עסק, לרבות תקופה אבטלה ממושכת היוצרת לחץ נפשי.
  • תגובת אבל בעקבות מותו של אדם קרוב.
  • תגובה למחלה קשה של האדם או של אדם קרוב.
  • עומס יומיומי המוביל לשחיקה נפשית וללחץ נפשי גבוה.
  • אירועים טראומתיים בחיים כמו תאונה, מלחמה, אירועי טרור ואיבה, אלימות, פגיעה מינית וכו'.
  • מתיחת בזוגיות או עם אנשים קרובים.
  • תגובה לאירוע מפחיד שקרה לאדם קרוב.
  • תנודות רגשיות (אופייני לגיל ההתבגרות).
  • קשיי הסתגלות למצב חדש בחיים, לדוגמה מעבר למקום חדש.

כאשר אדם מגיב בצורה קיצונית ולא מותאמת למקרים אלו, או כאשר התגובה שלו למקרים אלו הופכת לקבועה וחוזרת על עצמה – חשוב לפנות לגורם מקצועי לצורך אבחון והתאמת הטיפול. חשוב לציין כי אנשים מגיבים באופן שונה למצבים נורמטיביים המתעוררים בעקבות אירועים קשים בחיים וגם התגובה למצבים לא נורמטיביים משתנה בין בני אדם, לכן, כאשר התגובה הינה קיצונית ולא מותאמת לגורם, אין להזניח את הבעיה וחשוב לקבל טיפול מותאם אישית.

 

התמוטטות עצבים תסמינים ורמזים מטרימים

יש מגוון תסמינים להתמוטטות עצבים, כאשר התסמינים הנפוצים ביותר הינם:

  • תסמיני חרדה – אחד מהתסמינים המובהקים של התמוטטות עצבים היא תחושת חרדה המלווה בפחד קיצוני, לחץ פנימי קשה ואינטנסיבי, ולרוב חשים גם אובדן שליטה על החיים והמציאות. במקרים מסוימים האדם שחווה את ההתמוטטות ירגיש סימפטומים פיזיים של תגובה חרדתית כמו לחץ באזור החזה, דופק לב מהיר, סחרחורות, בחילות וכו'.
  • תסמיני דיכאון – תגובה דיכאונית עשויה להעיד על ההתמוטטות הנפשית ולרוב חווים אובדן עניין והנאה בפעילויות שהסבו הנאה ואושר לפני המשבר, ובנוסף עלולים לסבול מתסמינים כמו מצב רוח שלילי וירוד, ייאוש, פסימיות, הימנעות מפעילויות מהות וממפגשים חברתיים וכדומה.
  • הפרעות שינה – ההתמוטטות הנפשית גורמת ללחץ נפשי משמעותי וכתוצאה מהמתח חווים הפרעות שינה שונות. לחץ נפשי משפיע ישירות על איכות שינה וההתמוטטות גורמת לקושי להירדם או ליקיצות מרובות במהלך השינה בלילה. במצבים מסוימים האדם יחווה מצב הפוך, כלומר שינת יתר. אגב, אפשר לעבור בדיקת שינה בבית או במכון כדי לאבחן את הבעיה ולהתאים את הטיפול המיטבי כאשר סובלים מקשיי שינה כתוצאה מהתמוטטות עצבים.
  • עייפות ותשישות – אחד מהתסמינים המוכרים של התופעה, זהו תסמין גופני המעיד על שחיקת נפשית, והעייפות המוגברת מסכנת את האדם והוא נמצא בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים ועבודה, תחלואה גבוהה יותר, הפרעות שינה ועוד.
  • תסמיני פוסט טראומה – בעקבות ההתמוטטות עלולים לחוות תסמינים דומים לפוסט טראומה כמו מחשבות פולשניות ומטרידות, סיוטים, חרדה ופלאשבקים בעקבות האירוע הטראומתי שהאדם נחשף אליו.
  • תגובה פסיכוטית – אחד מהתסמינים של התמוטטות נפשית הוא תגובה פסיכוטית קצרה המשפיעה על היכולת לבחון ולשפוט את המציאות בצורה תקינה. זהו מצב המחייב קבלת טיפול מגורם מקצועי ומנוסה.

 

מישור פיזי

התסמינים במישור הפיזי הם הפרעות שינה כמו נדודי שינה, בעיקר איכות שינה ירודה ומחסור בשעות שינה, הפרעות עיכול, סחרחורות, שינויים בתיאבון, שרירים נוקשים, קשיי נשימה, דופק מהיר, לחץ דם גבוה, הזעת יתר, ירידה בתפקוד המיני וכד'.

 

מישור פסיכולוגי

התסמינים במישור הפסיכולוגי יכולים להיות דיכאון, חרדה, עצבות מתמשכת, תחושה של חוסר ערך, דימוי עצמי נמוך, אובדן עניין בפעילויות ותחביבים, סטרס מתמשך, פלאשבקים, מתח נפשי, מחשבות טורדניות, מחשבות על מוות, סיוטי לילה, הרס עצמי, מצב רוח ירוד, פראנויה, קשיי ריכוז, פחד קיצוני, עומס נפשי גבוה ועוד.

 

מישור התנהגותי

התסמינים במישור ההתנהגותי יכולים להיות קשיי תפקוד, הימנעות ממפגשים חברתיים, היגיינה לקויה, התמכרות (שימוש יתר בסמים, התמכרות לאלכוהול וכד'), הסתגרות, היעדרות ממושכת ממקום העבודה, תזונה לקויה, התבודדות ועוד.

 

מה הסיכויים להתמוטטות עצבים / נפשית?

כל אדם חשוף להתמוטטות עצבים מאחר שלכל אחד יש את הרף שלו, ובהתקיים נסיבות מסוימות כל אחד עלול לחוות לחצים נפשיים ונקודת שבירה. חשוב לציין כי ההתמוטטות הנפשית הינה תופעה נפוצה והדבר אינו מעיד על חולשה או הפרעה נפשית מאחר שאנשים מתמודדים עם אתגרים ולחצים בחייהם בדרך שונה.

 

איך מטפלים בזה?

טיפול נפשי – טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול לסייע לאנשים שעברו התמוטטות, הטיפול מבוסס על שיחות ובמהלכו מזהים דפוסי התנהגות וחשיבה בעיתיים ורוכשים כלים להתמודדות עם הסיטואציה.

טיפול תרופתי – תרופות נוגדות דיכאון או חרדה יעילות מאוד, והטיפול התרופתי מותאם לאחר אבחון על ידי פסיכיאטר.

שינוי באורח החיים – כאשר חווים תסמינים של התמוטטות נפשית מומלץ לערוך שינויים באורח החיים, לדוגמה מעבר לתזונה נכונה, שילוב פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע, שינה טובה בלילה ועוד.

בהתאם לצורך ולמקרה ניתן לשלב בין שיטות הטיפול כדי להקל על המטופל ולסייע לו לחזור לשגרה בזן הקצר ביותר.

 

מתי כדאי לפנות לגורם מקצועי?

בכל מקרה של התמוטטות עצבים הגורמת לסבל נפשי חשוב לפנות לגורם מקצועי לצורך הערכה, אבחון והתאמת הטיפול. במקרים הקלים נהוג להתאים טיפול פסיכולוגי או שינוי באורח החיים, ובמקרים החמורים והקשים יותר מקובל לשלב גם טיפול תרופתי במקביל לטיפול CBT.

ההתמוטטות הנפשית משפיעה על חיי האדם ותפקודו, וגם אם התופעה חולפת מאליה חשוב לברר מהם הגורמים על מנת לעבור טיפול מקצועי ולקבל תמיכה נפשית בהתאם למקרה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button