ציקלותימיה והקשר שלה לשינה

מהי הפרעת ציקלותימיה? על מה היא משפיעה? מה התסמינים המוכרים של הפרעה זו? עד כמה היא שכיחה? מה הגורמים לציקלותימיה? האם יש קשר בינה לבין מאניה דיפרסיה? האם וכיצד היא משפיעה על איכות שינה? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו מדריך מקצועי בנושא.

 

מה זה ציקלותימיה?

באופן כללי, ציקלותימיה היא הפרעה נפשית כרונית המתאפיינת בשינויים חדים ותכופים במצב הרוח, והתופעה באה לידי ביטוי בתנודות תדירות ותכופות בין מצב היפומאניה למצב דיפרסיה, כלומר זו הפרעה בעלת מאפיין דו קוטבי. אדם שסובל מהפרעה זו חווה שינויים חדים במצבי הרוח שלו, אך העוצמה של שינויי מצב הרוח פחותה מזו של הפרעה ביפולרית.

כאשר חווים תקופה של דיכאון סובלים ממצב רוח ירוד, ורבים מהאנשים הסובלים מההפרעה הכרונית מתקשים לצאת מהמיטה, הם מסתגרים שעות רבות בחדר או בבית ובנוסף הם חווים חוסר עניין בפעילויות שונות שהסבו להם אושר והנאה לפני התפרצות ההפרעה. בתקופה שבה ההפרעה באה לידי ביטוי במצב של היפומאניה, האדם חווה מצב רוח מרומם, ולרוב הוא פתוח מבחינה חברתית ומחפש אחר ריגושים שונים בחייו.

חשוב לדעת כי השינויים במצב הרוח הינם תכופים ולעיתים הם מגיעים ברצף מהיר ממצב אחד לאחר, במקרים מסוימים בתוך מספר שעות או ימים. יחד עם זאת, יכולות להיות תקופות שבהם מצב הרוח יחסית מאוזן. ההפרעה הנפשית הכרונית משפיעה על איכות החיים, פוגעת ביכולות התפקוד והקשרים החברתיים, ובנוסף עלולים להתקשות בעבודה, לימודים ופנאי.

ראוי לציין כי לא מעט מהאנשים שסובלים מהפרעה זו אינם פונים לטיפול או לאבחון מקצועי מאחר שהם סבורים כי מצב הרוח הירוד יעבור מאליו או שהם חושבים כי זו תכונת אופי שלהם, ורק כאשר ההפרעה פוגעת בתפקוד ובאיכות חייהם הם עשויים לפנות לגורם מקצועי לצורך הערכה והתאמת טיפול.

 

ציקלותימיה והקשר שלה לשינה

 

על מה זה משפיע?

הפרעת ציקלותימיה גורמת לשינויים תכופים ולתנודות במצב הרוח של האדם לאורך זמן, ומי שסובל מההפרעה הנפשית הכרונית מדווח בדרך כלל על תקופות שבהן הוא חווה אושר עילאי ואנרגיה טובה וחיובית לעומת תקופות אחרות שבהן הא חווה תסמיני דיכאון ומצב רוח ירוד. כאמור התנודתיות במצב הרוח אינה קיצונית כמו במצב של מאניה דיפרסיה ויש פרקי זמן שבהם חווים תקופה מאוזנת בחיים, אך מי שמאובחן בציקלותימיה מתקשה בתפקוד יומיומי, בקשרים חברתיים, בעבודה וביחסים בין אישיים ובתוך המשפחה.

 

ציקלותימיה תסמינים

להפרעת הציקלותימיה יש תסמינים ייחודיים מאחר שהיא גורמת לשינויים תכופים בשני סוגים של מצב רוח, מצב של דיכאון ומצב של היפומאניה. תסמיני הדיכאון המאפיינים הפרעה זו כוללים מצב רוח ירוד, אנרגיה נמוכה, אובדן עניין בפעילויות שונות ובשעות הפנאי, לעומת מצב של היפומאניה המתאפיין בהתרוממות הרוח (מצב רוח מרומם) ופעלתנות יתר.

בנוסף לזאת, ניתן להבחין בתסמינים שונים נוספים כגון:

  • הפרעות שינה שונות, בדגש על נדודי שינה וקשיים להירדם.
  • מצב רוח ירוד.
  • מחשבות שליליות ו/או אובדניות.
  • הסתגרות ובידוד חברתי.
  • ירידה קוגניטיבית.
  • נטייה להתמכרויות.
  • חוסר שקט ועצבנות.
  • מיעוט שעות שינה במצב של היפומאניה.
  • פעלתנות יתר.
  • דיבור מהיר.
  • ביטחון עצמי מופרז, כולל לקיחת סיכונים מיותרים.
  • קושי לתפקד ולקום מהמיטה.

בתוך כך, חוקרים בדקו את ציקלותימיה והקשר שלה לשינה ולטענתם יש קשר ישיר בין ההפרעה לבין הפרעות שינה שונות. רוב המאובחנים בהפרעה סובלים מבעיות שינה בשני הסוגים של מצבי הרוח המאפיינים את התופעה, וחשוב לפנות לגורם מקצועי לצורך הערכה והתאמת הטיפול.

 

השכיחות של הפרעת ציקלותימיה

על פי נתוני משרד הבריאות בישראל השכיחות של הפרעת ציקלותימיה הינה כ-0.4% עד 1% מכלל האוכלוסייה, כאשר ההפרעה עשויה להתפתח כבר בגיל ההתבגרות. על פי הנתונים, שכיחות התופעה בקרב גברים ונשים היא בשיעור דומה, אך חשוב לזכור כי רבים מהסובלים מההפרעה אינם עוברים אבחון.

בדרך כלל רוב המאובחנים עם הפרעת ציקלותימיה בישראל הם אנשים בטווח הגילים 25-15, וביניהם יש לא מעט הסובלים בנוסף גם מהפרעת אישיות גבולית. כדאי לדעת כי נשים פונות יותר מגברים לאבחון ולקבלת טיפול בהפרעה.

 

ממה נובעת ציקלותימיה?

החוקרים עדיין בוחנים מהם הגורמים לציקלותימיה, ונכון להיום החוקרים טוענים כי הגורמים העיקריים להפרעה זו הינם:

גורמים פסיכולוגיים

חוויות קשות ואירועים טראומתיים בחיים עלולים להפעיל טריגר להתפתחות ההפרעה אצל אנשים מסוימים, בכל גיל. לפי הפסיכותרפיה הדינמית, ככל הנראה ההפרעה מתפתחת בעקבות קונפליקט לא פתור או עקב טראומה כבר בשלב ההתפתחות האוראלית.

 

גורמים גנטיים

מחקרים חדשים יחסית מגלים קשר בין ההפרעה למרכיב תורשתי, ושכיחות ההפרעה גבוהה יותר בקרב בני המשפחה של אנשים הסובלים מהפרעת הציקלותימיה. אחד מהמחקרים בדק וגילה כי אצל תאומים זהים קיים סיכון גבוה יותר כי שניהם יסבלו מההפרעה, בשכיחות של 97%.

 

גורמים ביולוגיים

יש חוקרים שטוענים כי ההפרעה עשויה להתפתח בעקבות בעיה מסוימת במוליכים העצביים במוח, ובנוסף מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין גורמים מולדים מבחינת אישיות לבין אי יכולת לשלוט במצבי הרוח.

 

גורמים סביבתיים

אחד מהגורמים להפרעה נובע משימוש בחומרים פסיכואקטיביים, בין היתר התמכרות לסמים שונים.

 

האם יש קשר בין ציקלותימיה למאניה דיפרסיה?

כיום, מקובל להתייחס להפרעת הציקלותימיה כאחות הקטנה של מאניה דיפרסיה, לאור השינויים התכופים במצב הרוח והתסמינים המוכרים של הבעיה. למרות שיש לא מעט תסמינים דומים לשתי התופעות, כלומר תסמיני הדיכאון, קיים גם שוני ביניהן, וההבדל המרכזי הוא תקופת ההיפומאניה. בתקופת ההיפומאניה האדם חווה את התסמינים בעוצמה נמוכה יותר והוא יכול להמשיך בשגרת חייו, לעומת אנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה שפוגעת באופן משמעותי ביכולות התפקוד שלהם.

 

אבחון

אבני הבוחן לאבחון ציקלותימיה לפי ה-DSM:

    • תקופה של שנתיים לפחות שבהן מתקיימים תסמיני היפומאניה ודיכאון לסירוגין (תקופה של שנה אצל ילדים ומתבגרים), ללא קריטריונים של גלי מאניה מלאים או של גלי דיכאון העונים על קריטריון של דיכאון מז'ורי.
    • במשך שנתיים מתקיימים גלים היפומאניים וגלי דיכאון לפחות במחצית מהזמן, כאשר התקופות לא נמשכות מעל חודשיים רצופים.
    • הקריטריונים והתסמינים של דיכאון מז'ורי או היפומאניה לא מולאו.
    • התסמינים לקריטריון א' אינם עונים על הפרעה סכיזואפקטיבית, הפרעה סכיזופרנופורמית, סכיזופרניה, הפרעה דלוזיונלית, הפרעה פסיכוטית ועוד.
    • התסמינים של ההפרעה אינם מיוחסים להשפעות פיזיולוגיות כמו שימוש בסמים, תרופות או מחלה גופנית.
  • התסמינים גורמים לפגיעה בתפקוד חברתי ותעסוקתי, למצוקה קלינית משמעותית או להפרעה לתפקוד חשוב אחר.

 

טיפול בציקלותימיה

טיפול CBT – הטיפול נועד לזהות ולשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שמשמרים את הדיכאון ומצב הרוח הירוד.

טיפול פסיכותרפי – הטיפול נועד להכיר את השינויים במצבי הרוח ולספק כלים להתמודדות איתם במסגרת של טיפול בטוח.

טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי יכול להקל על הסימפטומים של ההפרעה ולייצב את מצב הרוח. הטיפול התרופתי מותאם לאחר הערכה של פסיכיאטר או פסיכולוג.

לסיכום, להפרעת הציקלותימיה יש תסמינים שונים ומגוונים וזו הפרעת מצב רוח. ההפרעה פוגעת באיכות השינה ומשפיעה באופן משמעותי על האדם ויכולות התפקוד וההתנהגות שלו, וחשוב לעבור אבחון מקצועי על מנת לקבל טיפול מתאים. למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button