מה זה spo2?

מה זה SPO2? כיצד מבצעים בדיקת SPO2? מהם הערכים התקינים בבדיקת ריווי חמצן בדם? מה הרופאים ממליצים לעשות במקרה של ערכים נמוכים בבדיקת ריווי חמצן בדם? 

באופן כללי, 2SPO הוא מדד לניטור אחוז החמצן בדם, ומדד זה משמש לזיהוי ולאבחון בעיות נשימה שונות. כדאי לדעת כי בדיקת ריווי חמצן בדם משמשת ככלי מרכזי לניטור בריאותם של אנשים בכל גיל, כולל תינוקות, והבדיקה מאפשרת לבדוק האם האדם מקבל מספיק חמצן וכיצד הוא מגיב לטיפול במחלות ריאה שונות כגון COPD, אסתמה ועוד.

 

SPO2-

 

מהם ערכים תקינים לבדיקת SpO2?

חשוב לציין כי רמת החמצן בדם מהווה ביטוי ליכולת של הריאות לחמצן את הדם ולספק מספיק חמצן לשאר הגוף. כאשר הערכים של 2SPO תקינים, האדם נושם היטב ואינו מצא בסיכון בריאותי או סובל מקשיי נשימה, ולמעשה מבצעים את הבדיקה כאשר יש חשש למחלות ריאה שונות, למחלות לב ולצורך ניטור מדדים בזמן ניתוח, טיפול בחדר הלם וניטור חולים הזקוקים לחמצן.

רמת ה-2SPO (ריווי חמצן בדם) היא היחס בין ההמוגלובין המחומצן שנמצא בדם לבין סך ההמוגלובין המחומצן והלא מחומצן. כאשר האדם שואף אוויר לריאותיו החמצן מועבר לכלי הדם בריאות וכך הוא נקשר להמוגלובין, כלומר לחלבון המצוי בכדוריות הדם האדומות. ההמוגלובין קושר את החמצן שהגיע לריאות, וכאשר הריכוז גבוה החמצן משתחרר ברקמות שבהן הריכוז נמוך.

ערכים תקינים (ילדים ומבוגרים) בבדיקת 2SPO הם 95% עד 100%. 2SPO מתחת ל-90% מוגדר כהיפוקסמיה (תת חמצן בדם) והאדם נמצא בסיכון להיפוקסיה. רמת ריווי נמוכה יותר מערך של 80% מהווה סכנה בריאותית והאדם חשוף לתופעות כמו עילפון, נמק באיברים ועוד. אם רמת הריווי נמוכה מ-90% והמטופל סובל מקוצר נשימה ומתחושה כללית לא טובה הוא זקוק לעזרה רפואית מיידית ודחופה.

 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

לאחר שענינו על השאלה מה זה 2SPO כדאי לדעת כי הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר אוקסימטר (מד סטורציה המכונה גם מד חמצן). יש להלביש את מד הסטורציה על אצבע בכף היד או בכף הרגל, והבדיקה אינה פולשנית או מכאיבה. לפעמים, מבצעים בדיקת 2SPO אצל ילדים באמצעות הלבשת המכשיר על תנוך האוזן או על השפה התחתונה.

המכשיר רגיש מאוד לתנודות לכן חשוב להימנע מתזוזה של מד הסטורציה במהלך הבדיקה, והמד חייב להיות צמוד לעור המטופל.

 

מה קורה כשרמת החמצן בדם יורדת?

כאשר רמת ריווי החמצן בדם יורדת מתחת לערך הנורמלי והתקני יש מצב של היפוקסיה, ומצב זו עלול להיגרם ממספר סיבות וגורמים כמו טראומה, שבץ מוחי, מחלות ריאתיות ומחלות לבביות. התסמינים של היפוקסיה כוללים בין היתר סחרחורת, קוצר נשימה, חולשה כללית, עייפות מוגברת, חוסר אנרגיה, בלבול, חוסר התמצאות וכאבי ראש.

יודגש כי רמת ריווי חמצן מתחת ל-80% מהווה מצב מסכן חיים ויש לפנות לטיפול רפואי בדחיפות וללא עיכוב.

 

איך ניתן לעזור במקרה של תוצאות נמוכות בבדיקת SpO2?

אם מגלים ערכים נמוכים מהרצוי בבדיקת רמת ריווי החמצן בדם יש להתאים את הטיפול המיטבי בהתאם למצבו של המטופל. בדרך כלל מסייעים למטופל באמצעות מכשור רפואי לסיוע נשימתי כמו מחולל חמצן, ובמקרים דחופים הרופא יכול להחליט על הנשמה ידנית או חיבור החולה למכונת הנשמה.

המידע באדיבות חברת היי מדיקל – החברה המובילה בישראל ליבוא ולשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי כמו מכשירי CPAP, מחולל חמצן נייח או נייד, מכשירי BPAP ועוד.

המידע בכתבה נועד לידע כללי בלבד ואינו מהווה חלופה לייעוץ מקצועי ולטיפול אצל רופא. חברת היי מדיקל אינה עוסקת בבדיקות SPO2 ויש לפנות לרופא המשפחה בקופת החולים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button