קטפלקסיה

מה זה קטפלקסיה? מהי שכיחות התופעה באוכלוסייה הכללית? כיצד מזהים את הבעיה? האם התופעה מוגדרת כהפרעת שינה? איך מתמודדים עם התקפי הקטפלקסיה? המומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה בישראל לשיווק מכשור רפואי כמו מכשיר CPAP, מחולל חמצן ומכשור נוסף, הכינו עבורכם כתבה בנושא.

 

מה זה קטפלקסיה?

כדאי לדעת כי קטפלקסיה, באנגלית Cataplexy, היא מצב פתאומי וחולף של חולשת שרירים בגוף האדם, כאשר האדם נמצא בהכרה מלאה, וברוב המקרים התופעה נגרמת בעקבות רגשות כמו צחוק או כל רגש חזק אחר, כולל בכי או פחד. התופעה משפיעה על כ-70% מהאנשים המאובחנים עם נרקולפסיה, ולטענת החוקרים ההפרעה נובעת ממחלה אוטואימונית בתאי העצב שתפקידם לייצר מוליך עצבי מסוג נוירופפטיד היפוראטין או אורקסין, כלומר חומרים המסדירים את מצב העוררות והערות.

אדם עם בעיות שינה מסתכל על שעון דמיוני

כאמור, ההפרעה נפוצה בעיקר בקרב הסובלים מנרקולפסיה, ונדיר שהמחלה תתפרץ אצל אדם שאין לו נרקולפסיה. חשוב לציין כי הגורם לבעיה זו בקרב אנשים ללא נרקולפסיה עדיין אינו ידוע. בהתקף הקטפלקסיה חווים חולשת שרירים פתאומית בזמן ערות, ותחושת שיתוק השרירים הינה תוצר של רגשות חזקים או התרגשות גדולה במיוחד.

 

איך מזהים קטפלקסיה?

התקפי הקטפלקסיה מופיעים בפתאומיות ובאים לידי ביטוי באמצעות חולשה בשרירים, לכן ניתן לזהות את הבעיה כאשר מבחינים ברפיון סמוי של שרירי הפנים, נפילה פתאומית ממצב עמידה, דיבור לא ברור, ראייה לקויה או כפולה, קושי להתמקד ובמקרים מסוימים חווים מעין שיתוק מוחלט בשרירי הגוף. התסמינים של ההתקף מגיעים בפתאומיות אך חשוב לדעת כי המודעות והשמיעה של האדם שחווה את ההתקף נשארים כרגיל.

התקפי קטפלקסיה נמשכים ברוב המקרים מספר שניות עד מספר דקות, אלו התקפים קצרים ובדרך כלל האדם שמודע לבעיה לומד לזהות את התסמינים המקדימים להתקף, למשל סימנים כמו צניחת הלסת כלפי מטה, תחושה של שיתוק בשרירים, חולשה באזור הצוואר, קריסה של הברכיים, תחושה של נפילה מתקרבת ללא שליטה ואפשרות להימנע ממנה. למעשה, ברוב המקרים אפשר לזהות את ההתקף לפני שהוא מתחיל, ובמקרים רבים חווים נפילה איטית ובאופן הדרגתי, ובמקביל הדיבור הופך להיות לא ברור והראייה משתבשת.

 

האם קטפלקסיה היא בעיה שינה?

המחלה אינה שייכת להגדרה של הפרעות שינה למרות שיש קשר בין ההתקף לבין בעיות שינה שונות. איבוד טונוס השרירים כתוצאה מגירוי רגשי כמו צחוק או בכי, עשוי לגרום לאדם להיות ישנוני ולסבול מקשיי שינה בלילה, לכן יש המשייכים את הבעיה למשפחה של הפרעות שינה.

 

איך ניתן להתמודד עם זה?

ראוי לציין כי התקפי קטפלקסיה מגיעים בפתאומיות ובצורה ספונטנית, ללא טריגר רגשי כזה או אחר, ולרוב אין שום צורך בהתערבות רפואית. יחד עם זאת, הגורם להתקף טמון בתגובות רגשיות חזקות וחדות או בעקבות מאמץ גופני פתאומי וניכר, כאשר האדם אינו מוכן להתקף. אם ההתקף קורה כאשר האדם שוכב בנוחות הוא בדרך כלל ירגיש ישנוניות והוא עשוי להזות או להירדם לשינה עמוקה. ההתקפים מחמירים כאשר האדם עייף.

לאחר אבחון הבעיה הרופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי המבוסס בעיקר על תרופות ייעודיות כמו תרופה ממשפחת נוגדי החרדה ונוגדי הדיכאון, פיטוליזנט או סודיום אוקסיבייט, אלו תרופות בעלות אפקט מעורר. יש גם מספר תכשירים לטיפול בבעיה שתפקידם להפעיל קולטני אורקסין, אך רוב התכשירים נמצאים עדיין בפיתוח ומחקר.

הכתבה באדיבות היי מדיקל, החברה משווקת מכשור רפואי לסיוע נשימתי ומציעה מגוון דגמים של מכשיר CPAP, מחולל חמצן, מסיכות CPAP ועוד, ובנוסף החברה מספקת שירות לבדיקת שינה ביתית.

המידע בכתבה זו הינו כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף להיוועצות עם הרופא המטפל. למידע נוסף, לייעוץ מקצועי ולהתאמת טיפול רפואי יש לפנות לרופא!

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button